در استفاده از سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک تفاوت هایی وجود دارد که در این مقاله به اختصار این تفاوت ها بیان شده است و در زیر به آنها اشاره شده است:

ماده اصلی
تفاوت اصلی در سیستم های هیدرولیک با پنوماتیک ماده اصلی برای فشار است . در هیدرولیک از روغن استفاده می شود ولی در پنوماتیک از هوای فشرده (گازهای مخصوص) استفاده می شود .

تفاوت در سیکل یا مدار
در سیستم های هیدرولیک از مخزن یا تانک برای نگهداری روغن استفاده می شود که در واقع این روغن با کمک پمپ هیدرولیک مکیده شده و به داخل سیستم پمپاژ می شود و پس از انجام کار دوباره با استفاده از پمپ به داخل مخزن وارد می شود که در واقع یک سیکل بسته دارد . ولی در سیستم های پنوماتیک با کمک کمپرسورهایی هوای محیط را مکش کرده و با فشرده کردن هوا آن را به داخل سیستم هدایت می کند و پس از انجام کار این هوا از خروجی های تعبیه شده روی شیرهای برقی پنوماتیک ( این مولفه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ) خارج می شود . این نوع عملکرد سیکل باز است .

فشار کاری
سیستم های هیدرولیک برای فشارهای کاری بالا که قدرت و استحکام بالایی لازم دارد مورد استفاده قرار می گیرند و سرعت و توان در این سیستم ها بالاست در صورتیکه سیستم های پنوماتیک برای فشارهای کاری پایین استفاده می شوند .

بهداشت
چون در سیستم های هیدرولیک از روغن استفاده می شود احتمال آلودگی محیط بالاست در حالیکه در سیستم های پنوماتیک چون عامل اصلی هواست و درصد بروز آلودگی محیطی صفر است بیشتر برای صنایع غذایی یا صنایع بهداشتی که خلوص و پاکی حائز اهمیت است مورد استفاده قرار می گیرند .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]